2012. március 13., kedd

Linux vs. Windows

A minap kaptam egy kisebbfajta oltást egyik csoporttársamtól, amikor látta a laptopomat. Az oltást nem a laptop miatt kaptam, hanem az azon futó operációs rendszer miatt, ugyanis Linux futott rajta éppen. Van a gépemen Ubuntu Linux és Windows 7 is, de mostanában inkább a Linuxot használom. Először csak a kíváncsiság hajtott a pingvin felé, hogy próbálgassam mit tud és mit nem. Viszont később egyre jobban hozzászoktam és rájöttem, hogy sokkal jobban szeretem, mint a Windows-t. Persze ezért is hülyézve lettem, mert csoporttársam szerint a Linux nem jó, a Windows a jó...hülye vagyok, stb. Persze megindokolni nem igazán tudta a dolgot, nem mintha ez meglepő lenne. Nem tudom, hogy miért táplálnak sokan negatív előítéletet a Linux-ok felé. Szerintem az Ubuntu egy kifejezetten felhasználó barát, könnyen kezelhető rendszer lett. Szép, csicsás, egyszerű, kényelmes, minden megvan benne, ami kell. Ráadásul szól még mellette pár másik érv is.

Linux +

1. Teljesen ingyenes. Mindemellett jár hozzá még egy csomó ingyenes program és a szoftverközpontnak köszönhetően nagyon könnyen be tudunk szerezni további programokat.

2. Pendrive-ról könnyen telepíthető. Ennek igazából a nagyobb előnye az szerintem, hogy mivel van Pendrive-ról futtatható verziója, így ha valami van a gépünkkel és esetleg nem akar elindulni az operációs rendszerünk, legyen az pingvin, vagy esetleg ablakok, akkor még mindig van egy operációs rendszerünk. Beröffentjük pendrive-ról a Linux-ot és vagy kijavítjuk vele a hibát, vagy épp megmentjük adatainkat és aztán újratelepítjük a gépet.

3. Nekem, ami még nagyon tetszett, hogy sokkal jobban felismerte a laptopomban lévő hardwaver-eket, mint a Windows. Itt nem kellett driver-eket telepítenem, míg Windows-on azért elszenvedtem egy darabig, mire minden normálisan működött.

4. Rendezettebb, logikusabb, mint a Windows. Legalábbis szerintem.

5. Jelentős sebesség/teljesítmény növekedés Windows-hoz képest. Nálam a Windows-ra fél éveket kellett várni, mire elindult és még utána is elég döcögősen működött egy darabig. Ráadásul nálam valamiért a Windows folyton csak Force Shutdown-al akart leállni. A Linux viszont gyorsan beindul, menet közben is szépen tartja magát. Ráadásul szépen ki is kapcsol, ahogy kell.

6. Ami van Windows-ra, azoknak a nagy része bizony már van Linuxra is. Legalábbis nekem eddig nem volt olyan problémám, amit ne tudtam volna megoldani. Olyanért sem szitkozódtam még, hogy "bezzeg ez Windows-on csak két kattintás lenni, itt meg szenvedek". Sőt, éppen ellenkezőleg, nekem Linux-on egyszerűbbnek bizonyult az élet. Például, ha találkozom egy új fájlformátummal, akkor Windows-on általában google-t nyit az ember és böngészget, keresgél, majd letölt valami programot. Linux-on ez két kattintás, ott van a szoftverközpont, beírjuk a fájlformátumot és már jön is lefelé, ami kell hozzá.

7. Nem kell annyira rettegnünk a vírusoktól, mint Windows-on.


Linux -

1. Nálam valamiért gyakran (ezt ne úgy értsétek, hogy gyakran...hanem csak gyakrabban, mint Windows-on) előfordul, hogy beszaggat a youtube. Szóval a flash-el néha van egy kis bakija. Ez persze csak egy kis apróság és valószínűleg orvosolni is tudnám a problémát, ha nem volnék ennyire lusta.

2. Kikapcsolásnál nekem néha behülyül és a kikapcsolás képernyő kicsit szétesik. Persze ez csak egy pici szépséghiba és amúgy is csak ritkán jelentkezik.

3. Lassú a hibernálás. Windows-on én általában hibernáltam a gépet, viszont Linux-nál, mintha ez több időt vett volna igénybe. Ezért mostanában kikapcsolom inkább.

4. Rossz akkumulátor idő jelzés. Ez nálam folyton bakis. Múltkor teljesen fel volt töltve a laptopom, levettem töltőről és azt írta, hogy 65%on van. Aztán a hátralévő idő, folyton ugrált. Visszaraktam töltőre, elkezdte írni, hogy mennyi idő, amíg feltölti. Először 1 órát írt, majd később többet. Nem tudom, hogy mi a baki oka, de minden esetre érdekes.

5. Nem tudjuk elütni az időt kedvenc Windows-os játékainkkal.


A Windows-t ennyire nem fogom kifejteni, azt úgyis ismeri mindenki.

Windows +

1. Mindenki ismeri, hozzászokott az idők folyamán, ezért kezelése egyszerű.

2. Mindig igyekszik szép és csicsás lenni.

3. Vannak rá játékok.

Windows -

1. Fizetős, drága.
 
2. Rengeteget eleszik gépünk erőforrásából, szinte már élősködik.

3. A fenti miatt, igencsak tudja lassítani gépünket.

4. Sokszor macerák vannak a driver-ek telepítésével.

5. Mivel sokan használják, sok vírus van rá.

Tudom, hogy nem lett éppen egy szakmai írás, de azért talán sikerült leírnom a lényeget, persze a teljesség igénye nélkül. Ezt amúgy is csak egy gyors bejegyzésnek szántam. Később talán még írni fogok egy kicsit a Linux-os programokról is. Konkrétan arról, hogy mi az, ami van Linux-on és Windows-on is és hogy mi az, ami ugyan nincs Linux-on, de helyettesíti a Windows-os megfelelőjét. Ti pedig írjátok meg, hogy milyen operációs rendszert használtok és miért.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése